Ekonomi!!

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Oscar Soljamo
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Feb 2014, 09:00

Re: Ekonomi!!

Post by Oscar Soljamo »

Tycker Ju att komunen Ska sammarbeta med klubbarna i Skövde, Det Finns Ju bra klubbar som siktar högt,
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Ekonomi!!

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:Står lite mer idag om IFK och ekonomin i dagens SLA. Bosse "Lång" Andersson, IFKs klubbchef, beskriver att de jobbar hårt med sina kostnader hela tiden. Han säger att de har järnkoll på inkomster och utgifter nu. En sparåtgärd han beskriver som förutom att ha ett stort symbolvärde även sparar tusenlappar på är att laget till några matcher åkt i minibussar!

Det står även att läsa om att Skövde kommun kommer att anlita ett inkassoföretag för att driva in sina skulder framöver!

Man får ju onekligen en bild framför sig av breda killar i västar som åker runt på mullrande hojar till de respektive idrottsföreningarna ;)
Personligen känns detta med inkassoföretag lite som att gå över ån efter vatten.... Man köper sig som kommun fri från det obehagliga ansvaret att driva in pengar bara. Ett ansvar som på något sätt redan är inbakat i tjänstemännens arbetsuppgifter eller?

Det är ett helt normalt förfarande från en kommuns sida efter att ha skickat ett antal påminnelseavier att man lämnar över fodringarna till ett externföretag (kalla det inkasso), och om det inte blir betalt där så hamnar det hos kronofogden.
Man behandlar ett företag, en förening och en privatperson på likvärdiga grunder med undantag att det kan finnas "förmildrande omständigheter" för en privatperson i enskilda fall så som att stänga av vatten och el etc.
Vilket i så fall lär ske innan det har gått till inkasso i det senare fallet.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6069
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Ekonomi!!

Post by Gunwaldh Johansson »

Ekonomisk kris i KHK – kallar till presskonferens
http://www.hockeysverige.se/2014/04/02/ ... konferens/
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Ekonomi!!

Post by Per-Erik Odh »

Det diskuteras ju ekonomi i tråden för tidningsartiklar. Lika bra att lyfta upp denna tråden då :ugeek:

Xoog är ju inne på undanförklaringar i tidningsartikeltråden. Jag kan inte annat än hålla med i den saken. Vi har under alla år fått höra olika (undan)förklaringar till att resultatet blev si och så. Och visst är det så att allt kan förklaras på ena eller andra sättet men det vore ju faan så mycket roligare att läsa en förklaring en gång till att resultatet blev så bra som det blev istället.

Vi har bland annat fått höra detta med att gasa och bromsa samtidigt. Detta har ställts i relation till vad truppen kostar. Självklart är det viktigt men inte är det avgörande! Efter rekonstruktionen har kostnaden för truppen dragits ned kraftigt. Säsongen som gick och kommande säsong vet vi som läser på hemsidan att truppens budget har dragits ned med 40%. Hur det var säsongen efter rekonstruktionen vet jag inte men den budgeten var ju knappast högre då. I sista reportaget stod det om balansgången mellan att satsa och få mer tillbaks samt att vara försiktiga och därmed tappa puplik. Här är en sammanställning över publiken hemma de sista sex säsongerna. De två sista var "snål" säsonger. Med hänsyn till detta bör de fyra säsongerna innan vara "slösa" säsonger. Tänker man så är det i vilket fall för mig fruktansvärt svårt att hitta sambandet att en dyrare trupp genererar så mycket mer än en billigare.

Siffror enligt stats.swehockey.se som beskriver hemmapubliken

13/14
Alletta 1281
Total alletta 8965
Grundserie 1084
Total grundserie 15180
Total summering 24145

12/13
Alletta 1387
Total alletta 9708
Grundserie 1208
Total grundserie 16913
Total summering 26621

11/12
Alletta 1035
Total alletta 7247
Grundserie 1286
Total grundserie 18017
Total summering 25264

10/11
Alletta 1614
Total alletta 11298
Grundserie 1269
Total grundserie 17774
Total summering 29072

09/10
Alletta 1394
Total alletta 9760
Grundserie 1090
Total grundserie 15266
Total summering 25026

08/09
Alletta 1017
Total alletta 7122
Grundserie 1026
Total grundserie 14373
Total summering 21495

På dessa säsonger är det säsongen 10/11 samt säsongen 08/09 som sticker ut.
Vad var det som gjordes bra säsongen 10/11 och mindre bra säsongen 08/09?

Därmed inte sagt att jag tror det är vare sig bra eller dåligt med Skövdes ekonomi just nu utan det får vänta tills årsmötet innan vi vet det. Men det jag menar är att med siffrorna ovan behövs det ingen raketforskare för att räkna ut publikintäckterna under en säsong och sedan ge tusan i att lägga en glädjebudget. Intäkter för sponsring, försäljning och medlemsavgifter bör ju vara rätt lätta att faktiskt förutse på samma sätt. Sedan får det inte bli avsteg från budget för då är det ju fel någon stans och då åtgärdar man det.

Har vi i Skövde en kontrollfunktion som skriker högt så fort det blir en siffra som gör avsteg från budget?
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Ekonomi!!

Post by Anders Åstebro »

Bra du lyfte upp denna tråd Perka då eko-snacket passar bättre här än i tidningstråden.

En undran bara:
Spelarbudgeten har skurits ned med ca 40% efter rekonstruktionen.
ca 40% ifrån vilket belopp då??
Kronor och ören är mer viktiga än %-satser för en klubb som balanserat på marginalstupets yttersta kant.

Klubben har tyvärr inte lyckats åstadkomma de man hade förutsatt sig efter rekonstruktionen, nämligen att bygga upp ett sparande.
Ett misslyckande i sig efter en lyckad rekonstruktion.

Har vi i Skövde en kontrollfunktion som skriker högt så fort det blir en siffra som gör avsteg från budget?

Man har, eller skulle i alla fall ha täta kontinuerliga eko-möten enligt ordförande Kronberg, och det skulle hållas hårt i slantarna lovade han samtidigt.
Just en sådan åtgärd som skulle förhindra större avsteg från budgeten och släpande fakturor.
Så lite egendomligt är det väl ändå att släpandet har upprepat kan man tycka.

Men det finns säkert någon gammal klyscha man kan damma av för att använda sig av som förklaring till den senaste upprepningen av hyresläpet också.
Jag tror det lär komma en sådan senast till årsmötet om ni frågar mig.
Det är bara ca en månad kvar dit....
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Ekonomi!!

Post by Krister Holm »

Intressant statistik Perka! Jag kan avslöja att för bois del om man kikar på publik så är en tendens tydlig: De två säsongerna som bois lockat mest publik är faktiskt de som vi haft lägst spelarbudget! Så för bois del är det snarare dåligt att satsa på en dyr trupp! :shock:
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Ekonomi!!

Post by Anders Åstebro »

Jag läste än en gång igenom artklarna på hemsidan och konstaterar faktum att efter den lyckade rekonstruktionen som gjorde det möjligt att Skövde IK överlevde som klubb så har man på ett par punkter misslyckats enligt mig.

1. Att hålla järmkoll på ekonomomin och fakturorna så det ALDRIG mer skulle bli några försenade inbetalningar.
(Man skulle vända på varenda krona så man visste var man hade dem och vart de skulle ta vägen lovades det.
Och det redskap man skulle använda sig av var bl.a. eko-möten var fjortonde dag enligt ordförande Kronberg.)

2. Man skulle sakta men säkert bygga upp ett sparande för att säkerställa ramtiden.
(Det svaret fick jag från podiet då rekonstruktionen förklarades färdigställt av styrelsen, och då jag ställde förslaget att arrangera något typ av framtida sparande.)

Misslyckandes nr1. Släpande hyresakturor bl.a.

Misslyckande nr2.: citat Hasse Ljunggren "Klubben har ingen buffert...."
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Ekonomi!!

Post by Per-Erik Odh »

Läser precis om Mariestads ekonomiska resultat för säsongen. Plus en dryg mille :shock:
Naturligtvis ett fantastiskt resultat och det får man applådera.
Sen är det ju lite kul när Mjörnberg beskriver Mariestad som en "fjuttig" ort och Katrinhalen som en "skruttig" hall :lol: Antar att det tar de en kväll som denna :roll:
/Perka
Susanna Johansson
Reactions:
Posts: 14
Joined: 31 Jan 2014, 11:55

Re: Ekonomi!!

Post by Susanna Johansson »

Per-Erik Odh wrote:Läser precis om Mariestads ekonomiska resultat för säsongen. Plus en dryg mille :shock:
Naturligtvis ett fantastiskt resultat och det får man applådera.
Sen är det ju lite kul när Mjörnberg beskriver Mariestad som en "fjuttig" ort och Katrinhalen som en "skruttig" hall :lol: Antar att det tar de en kväll som denna :roll:
Inga problem alls att ta det :D
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Ekonomi!!

Post by Anders Åstebro »

Susanna Johansson wrote:
Per-Erik Odh wrote:Läser precis om Mariestads ekonomiska resultat för säsongen. Plus en dryg mille :shock:
Naturligtvis ett fantastiskt resultat och det får man applådera.
Sen är det ju lite kul när Mjörnberg beskriver Mariestad som en "fjuttig" ort och Katrinhalen som en "skruttig" hall :lol: Antar att det tar de en kväll som denna :roll:
Inga problem alls att ta det :D

Nu väntar man bara på receptet på hur detta gick till osså!?!
Ingvar Persson
Reactions:

Re: Ekonomi!!

Post by Ingvar Persson »

Otroligt vilket bekymmer David Johansson har över SIK:s ekonomi på Oxarnas forum.
User avatar
Kristian Eriksson
Reactions:
Posts: 765
Joined: 27 Jan 2014, 19:54
Location: Skövde
Contact:

Re: Ekonomi!!

Post by Kristian Eriksson »

Ingvar Persson wrote:Otroligt vilket bekymmer David Johansson har över SIK:s ekonomi på Oxarnas forum.
Ingvar, än en gång (för vilken gång i ordningen), dra inte in vad som skrivs där, här.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: Ekonomi!!

Post by Ingvar Persson »

Kristian Eriksson wrote:
Ingvar Persson wrote:Otroligt vilket bekymmer David Johansson har över SIK:s ekonomi på Oxarnas forum.
Ingvar, än en gång (för vilken gång i ordningen), dra inte in vad som skrivs där, här.
OK Kristian
Får väl sluta att läsa på deras forum så slipper jag reta mig på "PAPPAFÖRMANINGARNA" som finns där
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Ekonomi!!

Post by Krister Holm »

http://sla.se/sport/article1578021.ece

Tänk vad olika man kan se på sin förening och dess uppgift. I SIK prioriteras A-laget, i bois ungdomar och juniorer.
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1743
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Ekonomi!!

Post by Urban Stahel »

Krister Holm wrote:http://sla.se/sport/article1578021.ece

Tänk vad olika man kan se på sin förening och dess uppgift. I SIK prioriteras A-laget, i bois ungdomar och juniorer.
Med all respekt Krister,men vilket skitsnack...bois skulle aldrig lägga ner A-laget och bara satsa på ungdomarna,då skulle era produkter snart hamna i Skövde snabbare än du hinner säga fluga!Klart som fan att bois satsar fan så mycket mer på A laget än sina ungdomar.

Ni har gjort ett hästjobb med eran skuld Krister,ni är föregångare i mycket annat också.Men tagga ner lite,allt kan vända lika fort igen.
Post Reply