J20/J18

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Kristoffer Bennemyr
Reactions:
Posts: 192
Joined: 27 Jan 2014, 19:47
Location: Skövde

J20/J18

Post by Kristoffer Bennemyr »

Ja vårt J18 lag avfärdade Hovås utan några större bekymmer idag...
Slutsiffrorna skrevs till hela 20-4...
För Rebellerna I Tiden!
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: J20/J18

Post by Urban Stahel »

Jösses! :lol:
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: J20/J18

Post by Gunwaldh Johansson »

Kristoffer Bennemyr wrote:Ja vårt J18 lag avfärdade Hovås utan några större bekymmer idag...
Slutsiffrorna skrevs till hela 20-4...
Var inte mycket till motstånd. Kunde blivit ännu större siffror.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: J20/J18

Post by Ingvar Persson »

bois J18 Elit-lag som kom sist i serien slåss nu i fortsättningsserien för att komma tillbaka till J18-elit. Chansen finns för de ligger 2:a på samma poäng som Ettan Borås med 2 matcher kvar att spela. Endast ettan går till J18 elit. Borås har 12 plusmål mer så bois måste ta en poäng mer än Borås
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: J20/J18

Post by Anders Åstebro »

Ingvar Persson wrote:bois J18 Elit-lag som kom sist i serien slåss nu i fortsättningsserien för att komma tillbaka till J18-elit. Chansen finns för de ligger 2:a på samma poäng som Ettan Borås med 2 matcher kvar att spela. Endast ettan går till J18 elit. Borås har 12 plusmål mer så bois måste ta en poäng mer än Borås
Ingvar, bois J18-lag är redan klara för J18Elit nästa säsong då det gäller att undvika de två sista platserna i den fortsättningsserien.
De två sista får kvala för att hänga kvar.
bois J18 lag har t.o.m chansen att få spela ett PO spel om SM titeln om de skulle besätta 1a platsen i denna fortsättningsserie.

Lite bättre koll borde du ha på saker och ting Ingvar. ;)

PS
Det är förövrigt TAIF och NHC som kommer få kvala ner mot J18 div1
och Mariestad bois HC lag II kommer att få spel kval till div2
medans Skövde IK´s J18 lag får spela vidare i div1.
DS
Ingvar Persson
Reactions:

Re: J20/J18

Post by Ingvar Persson »

Ok Anders. Jag har inte förstått detta med de olika stegen i J18.
Har bois lag i både J18 Div 1 och J18 elit?.
Hur går det till att ett lag som kommer sist i grundserien tävla om en plats i SM.
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: J20/J18

Post by Anders Åstebro »

Ingvar Persson wrote:Ok Anders. Jag har inte förstått detta med de olika stegen i J18.
Har bois lag i både J18 Div 1 och J18 elit?.
Hur går det till att ett lag som kommer sist i grundserien tävla om en plats i SM.
Tidigare om åren så hade lagen i fortsättningsserien inget mer att spela om än att undvika de två sista platserna så man slapp ett negativt kvalspel. Då var det också endast de fyra fråmst i grundserien som gick till J18 Allsvenskan södra/norra.

Sedn gjorde man om det hela och lät de fem främsta spela J18 Allsvensakn e fter Ny År, samtidigt som man gav en morot till segraren av fortsättningsserien att spela ett PO spel mot vidare spel om SM titeln. Det laget får antagligen kvala möta ett av de lägre placerade lagen i J18 Allsvenskan.

Mariestad kan ha så många J18 spelare så de kan mönstra ett andra J18 lag (typ farmar lag), och de kan ha det så då de har gott om istid pga sin extra fullgoda isyta.
Tack vare detta så kan ungdomar som inte tar en plats omgående i deras Junior trupp få chansen att utvecklas i sin takt (senare utvecklingspotential) och kan kanske ta sig upp i den primära juniortrupp som de har
Alternativet vore att spela ör annan klubb eller att sluta spela hockey.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: J20/J18

Post by Ingvar Persson »

Anders. Kan jag fatta Ditt svar att bois har två J18 lag. Kan de plocka spelare mellan lagen?
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: J20/J18

Post by Anders Åstebro »

Ingvar Persson wrote:Anders. Kan jag fatta Ditt svar att bois har två J18 lag. Kan de plocka spelare mellan lagen?
Det kan de säkert, i alla fall nedifrån och upp under en grunds och fortsättningsserie.
Borde dock vara någon restriktion vid ett eventuellt kvalspel för det lägre rankade laget som spelar i div1, att plocka från det högre rankade laget.
Men vet inte hur det ligger till med den saken för det scenariot har aldrig varit aktuellt för Skövdes del så den frågan får du ställa till BoISarna på Oxarnas forum.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: J20/J18

Post by Ingvar Persson »

Anders Åstebro wrote:
Ingvar Persson wrote:Anders. Kan jag fatta Ditt svar att bois har två J18 lag. Kan de plocka spelare mellan lagen?
Det kan de säkert, i alla fall nedifrån och upp under en grunds och fortsättningsserie.
Borde dock vara någon restriktion vid ett eventuellt kvalspel för det lägre rankade laget som spelar i div1, att plocka från det högre rankade laget.
Men vet inte hur det ligger till med den saken för det scenariot har aldrig varit aktuellt för Skövdes del så den frågan får du ställa till BoISarna på Oxarnas forum.
Så vitt jag kan se på Swehockey så har de ett J18 Div1 och ett J18 Elit
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: J20/J18

Post by Anders Åstebro »

Ingvar Persson wrote:Så vitt jag kan se på Swehockey så har de ett J18 Div1 och ett J18 Elit
Ja, det var ju det jag beskrev eller hur?
Ingvar Persson
Reactions:

Re: J20/J18

Post by Ingvar Persson »

Anders Åstebro wrote:
Ingvar Persson wrote:Så vitt jag kan se på Swehockey så har de ett J18 Div1 och ett J18 Elit
Ja, det var ju det jag beskrev eller hur?
Inte riktigt säkert.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: J20/J18

Post by Niklas Hjalmarsson »

Spelarna får inte gå mellan lagen J18 Elit och J18 div1 under säsongen, men det ska ev. bli möjligt framöver!

Detta är vad jag hörde av en jobbarkompis, men är inte helt säker på att det stämmer!

J20 ska snart kvala upp mot super elit som är den högsta serien i Sverige, men jag tror de kommer att tacka nej till platsen OM de går så långt!
Silly season is just another season!
Ingvar Persson
Reactions:

Re: J20/J18

Post by Ingvar Persson »

Niklas Hjalmarsson wrote:Spelarna får inte gå mellan lagen J18 Elit och J18 div1 under säsongen, men det ska ev. bli möjligt framöver!

Detta är vad jag hörde av en jobbarkompis, men är inte helt säker på att det stämmer!

J20 ska snart kvala upp mot super elit som är den högsta serien i Sverige, men jag tror de kommer att tacka nej till platsen OM de går så långt!
Tack Niklas. Tror inte heller att man kan laborera med J18 spelarna. Det skulle vara orättvist för andra lag i J18 Div 1.
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: J20/J18

Post by Anders Åstebro »

Niklas Hjalmarsson wrote:Spelarna får inte gå mellan lagen J18 Elit och J18 div1 under säsongen, men det ska ev. bli möjligt framöver!

Detta är vad jag hörde av en jobbarkompis, men är inte helt säker på att det stämmer!

J20 ska snart kvala upp mot super elit som är den högsta serien i Sverige, men jag tror de kommer att tacka nej till platsen OM de går så långt!
En viss omflyttning låter troligt att man får göra i grundserien tycker jag.
Annars vore det ju stängare regler för det än det är när det handlar om överåriga i J18.

Sedan Niklas är det ju inte ens säkert att MBoIS får gå upp i J20 SuperElit om de rent sportsligt skulle klara av det.
Och det pga den där regeln att alla Elitserielag skall ha ett lag i den serien, så det kan bli så illa att man får sanktionera elitlagens J20 ifall något av deras lag skulle missa ett eventuellt kvalspel.
Men oddsen att MBoIS skulle klara av att gå hela vägen är så obefintlig så den knappt kan räknas in i sammanhanget ens.
Post Reply